Top forma v zime

Každé ročné obdobie mení naše zvyky a núti vytvoriť väčšiu rovnováhu medzi telom a vonkajším prostredím. Čo jeme, ovplyvňuje ako sa cítime a vyzeráme. Chlad je pre telo namáhavý, vysáva energiu jedným ťahom.

Chladný vzduch a kratšie dni ovplyvňujú nielen vnútornú rovnováhu, ale i vonkajší vzhľad. Môže spôsobiť depresie na psychickej úrovni a dehydrovanú pokožku na fyzickej úrovni. Vieme však mnohé zmierniť vhodnou stravou.

Zimné blues

Zima je temná, studená a pomalá vnútorná energia. Podľa východnej medicíny je spojená s obličkami, ktoré uchovávajú základnú energiu nášho tela. Zladením sa s ročným obdobím môže byť človek zdravší a predchádzať chorobám, preto je zima vhodným obdobím na posilnenie obličiek. Oddych je dôležitý pre revitalizáciu obličiek, preto sa niektoré zvieratá ukladajú na zimný spánok. Je to tiež vhodný čas pozrieť sa dovnútra, premýšľať o sebe, čítať, meditovať a pod. Tieto praktiky pomôžu spojiť sa so svojím vnútorným ja a podporujú energiu obličiek. Sú veľmi užitočné na uvoľnenie mysle, upokojenie emócií a pozdvihnutie ducha.

Zmyslovým orgánom spojeným s obličkami sú uši a schopnosť jasne počuť súvisí so zdravím obličiek. Ticho zimy umožňuje počuť viac než pri bzučaní letných aktivít. Zima núti spomaliť, odpočívať a relaxovať.

Časťou tela súvisiacou s obličkami sú kosti, preto je dôležité kostiam v zimných mesiacoch venovať zvýšenú pozornosť a uistiť sa, že tonizujú a liečia všetky problémy v tejto oblasti. I preto je zima obdobím, kedy telu najviac prospejú vývary z kostí, keďže hrejú, vyživujú a im kostiam prospievajú. Kosti vyčerpáva aj extrémny a dlhotrvajúci stres, nedostatok kvalitného spánku, dlhé hodiny práce a zlozvyky ako nadmerné pitie a drogy.

Aktivity v zime

Zimné aktivity majú reprezentovať obrat dovnútra, väčšiu sebareflexiu, meditáciu, čítanie, jogu a iné aktivity vyživujúce dušu. Zima je čas spomaliť a nakŕmiť sa fyzicky i duchovne. Človek má ísť spať skôr, aby získal všetky liečivé účinky spánku.

Mnoho ľudí miluje zimu. Cítia sa nabití, obľubujú snoubording, lyžovanie a prechádzky v snehu. Iní sa v zime stiahnu, zostanú vo vnútri a niektorí pociťujú smútok či dokonca depresiu z nedostatku svetla a zníženej fyzickej aktivity. Byť vo vnútri príliš veľa dní si začne vyberať daň. Možno budete mať chuť na zimný spánok, kým sa opäť nezmenia ročné obdobia. Dobrou správou je, že zimu si môže užiť každý, ak žijeme, jeme a cvičíme podľa ročného obdobia a dbáme na preferencie svojho tela.

Zimné potraviny a jedlá

Je veľa potravín, ktoré je prospešné jesť počas zimného obdobia. K dispozícii je napr. tekvica, zemiaky, koreňová zelenina, mrkva, kapusta, huby, jablká a hrušky. V zime telo potrebuje zahrievacie jedlá, ako výdatné polievky so zeleninou a najlepšie silné vývary z kostí. Potraviny, ktoré špecificky vyživujú a zahrievajú obličky, sú; čierna fazuľa, fazuľa, vývary z kostí, jahňacie, kuracie mäso, vlašské orechy, gaštany, čierne sezamové semienka a tmavá listová zelenina. Malé množstvo morskej soli je tiež užitočné, chuť spojená s obličkami je slaná, ale pamätajte, že striedmosť vo všetkom je dôležitá.

Varenie má prebiehať dlhšie s použitím menšieho plameňa i množstva vody. To dodáva jedlám teplo, pomáha udržiavať telo v teple v chladných zimných mesiacoch. Výdatné polievky, celozrnné výrobky a pražené oriešky sú dobré v chladných dňoch,  ponúkajú výživu pre telo a tonizujú obličky v chladných dňoch.

Princíp harmónie medzi tým, čo jeme a ročným obdobím, vychádza zo stoviek rokov skúseností. Konzumované jedlo má hlboký vplyv na telo, ovplyvňuje zdravie a pohodu. Potraviny sa po konzumácii stávajú súčasťou tela. Počasie a prostredie na nás pôsobí zvonka. Na modernej strave je najviac nezdravé, že po celý rok môžeme jesť potraviny, ktoré môžu byť pestované neprirodzene s použitím pesticídov a nie tie pestované prirodzene len časť roka. Konzumácia prírodných sezónnych potravín je to, na čo sú naše telá stavané a čo preferujú. Toto je jeden z hlavných spôsobov, ako zostať zdravým po celý rok.

Jedzte odporúčané zimné jedlá, aby ste vyživili životne dôležité orgány tela a cítili sa dobre zvnútra. Sú to „teplé“ ingrediencie, ktoré môžete pridať do akéhokoľvek jedla. Nie je to úplný zoznam, ale ním môžete začať. V zime majú potraviny tmavej farby potrebné živiny na posilnenie obličiek.

Slnečnicové semienka, černice, čučoriedky, kokos, banány, pomaranče, orechy, píniové oriešky, vlašské orechy, gaštany, pekanové orechy, zahrievajúce koreniny a bylinky, muškátový oriešok, hnedý cukor, klinčeky, zázvor, koriander, čierne korenie, škorica, cayanské korenie, kurkuma, chilli, rasca, cesnak, čierna reďkovka, tmavá fazuľa, červená a žltá paprika, horčicové semienka, bataty.

Zahrievacím zimným jedlom je dusené mäso. Ako vyzerá „teplá strava“, je individuálne. Telo každého človeka funguje inak a možno zistíte, že konzumácia surovej stravy vás veľmi neovplyvňuje, najmä ak žijete v teplom podnebí. Nikdy však nie je na škodu zaradiť do jedál teplé ingrediencie pre vyváženú stravu.

Strava v zime má pozostávať z bielkovín (buď živočíšnych alebo vegánskych) a vyššieho pomeru varenej stravy. Zeleninu preto varte v zime, aby mohla absorbovať teplo. Skúste na pare, dusiť alebo piecť obľúbené zemité dobroty. Zahrejú orgány a spustia pozitívne telesné procesy.

Šafrán – je prírodné antidepresívum, obsahuje zložku Crocin, ktorý sa ukázal ako neuroprotektívny a neuroposilňujúci. Štúdie ukázali, že šafran je rovnako účinný ako bežné lieky na predpis.

Kurkumín – je jednou z hlavných aktívnych zložiek kurkumy. Ovplyvňuje niekoľko biomarkerov, ktoré môžu súvisieť s antidepresívnymi mechanizmami, a kombinácia šafranu a kurkumínu ukázala výrazne väčšie zlepšenie symptómov depresie .

Ženšen – keď máte problém vstať z pohovky, vyskúšajte žeňšeň. Má protiúnavové vlastnosti, zlepšuje fyzickú výkonnosť u sedavých aj aktívnych ľudí.

Zázvor – mnohým nerobí dobre na žalúdok, preto je lepšie požuť 2-3 tenké plátky zázvoru a vypľuť, neprehĺtať ho.

Surové potraviny a studená energia

Hoci je konzumácia surovej zeleniny zdravá, neplatí to v zimnom období. Surové potraviny majú „studenú“ energiu, ktorá môže vyvolať nerovnováhu. Rôzne druhy potravín obsahujú rôzne energie (teplé, studené, neutrálne), preto je dôležité sledovať, čo v zime konzumujete.

Nadmerná konzumácia surových potravín môže viesť k zimnici, zahlieneniu, únave, vyčerpaniu energie, bolestiam brucha, preťaženiu a opuchom. Jednoduchá zmena stravy znamená posilnenie zdravia. Teplá a výživná strava pomôže telu bojovať proti vlhkej a studenej energii. Teplo a zima idú ruka v ruke.

Okrem jedla sa môžete zohriať aj pitím tekutín izbovej teploty alebo ohrievaných nápojov. Pite viac horúceho čaju, nechladenej, odstátej vody alebo iných teplých nápojov.

Nezabúdajte na výživu pokožky

Zima a pleť je totiž notoricky známa kombinácia pre katastrofu. Hovoríme o praskajúcej  a šupinatej pokožke na tvári. V zimnej rutine príliš nenaťahujte pokožku. Vyskúšajte žĺtkovú či orieškovú masku alebo kašovité ovocné masky s pridanou škoricou pre vitalitu. Nezabúdajte pleť aspoň 1x do týždňa detoxikovať peelingom. Teplé, namočené čajové vrecúška (vyžmýkané z vody) je úžasné vhodiť do kúpeľa alebo priložiť na tvár. Zmyslom konzumácie výživných potravín a dodávania vonkajšej výživy je skutočne sa o pleť starať, aby ste aj vo fádnych zimných mesiacoch vyzerali sviežo.

Comments are closed.