Ste tým, čo jete, časť 22.

Aká je pravda o tukoch?

Upravené tuky a oleje

Veda pri výskume tukov podľahla fenoménu peňazí a potrebám miliardového priemyslu s rastlinnými olejmi. Vyhlásila, že nasýtené živočíšne tuky a oleje z tropických plodín musia byť nahradené, inak človeku hrozia degeneratívne zdravotné problémy, no žiadne preukázané neboli. Tie vznikli, keď sa tieto začali nahradzovať nekvalitnými polonenasýtenými transmastnými kyselinami.

Nové a menej kvalitné náhrady zhoršili naše zdravie. Niektorí odborníci, ktorým sme uverili predkladané informácie, môžu byť kúpení veľkými spoločnosťami s cieľom zisku i za cenu nášho zdravia. Berme to ako lekciu a skúmajme zdravie starých národov, ktoré tisícročia konzumujú kokosový a palmový olej. Sú to spravidla zdraví ľudia so skvelou pokožkou a malým  výskytom srdcových chorôb i rakoviny. Vedecké metódy zavrhujúce tieto oleje a tuky sú v plienkach a preplnené ambulancie lekárov, nemocnice, miliardové zisky farmaceutických spoločností by konečne mohli rozumnému človeku otvoriť oči.

Sú 2 zdroje vedeckých informácií. Prvým je rýdza veda, hľadajúca odpovede. Príkladom môže byť staré tvrdenie, že konzumácia rýb posilňuje mozog. V niektorých druhoch rýb sú mastné omega-3 kyseliny a ich prínos pre mozgové tkanivo. Druhý zdroj je už programovo riadená veda. Ľudia, čo za ňou stoja nešetria výdavkami na získanie médií, časopisov, lekárov a čohokoľvek, aby pretlačili názor, ktorý chcú.

Rozdiely nasýtených a nenasýtených tukov

Všetky tuky obsahujú zmes nasýtených, mononenasýtených a polonenasýtených tukov. Rôzne tuky a oleje sa líšia podielom týchto 3 základných typov mastných kyselín, každý tuk a olej má jedinečný vplyv na telo:

  • Nasýtené tuky obsahujú najviac vodíku zo všetkých tukov, preto majú len malý priestor pre dodatočné atómy kyslíku. To im dáva pevnú konzistenciu pri izbovej teplote.
  • Mononenasýteným tukom chýba 1 pár atómov kyslíka, najznámejším je olivový olej obsahujúci mastné omega-9 kyseliny z kyseliny olejovej.
  • Polonenasýteným tukom chýba viac než 1 pár atómov kyslíka a preto sú menej stabilné tuky. Polonenasýtené tuky sa naplnia atómami kyslíka a výsledkom procesu je transtuk.

Kým väčšina rastlinných olejov sa skladá z polonenasýtených tukov, sú 3 výnimky: olivový olej a kokosový s palmovým – tieto 2 sa skladajú z nasýteného tuku, majú ho viac než hovädzí loj a bravčové sadlo. Kokosový olej má 92 % nasýteného tuku. Tieto typy tukov majú 3 typy reťazcov mastných kyselín – dlhé, stredne dlhé a krátke. Dlhé reťazce sú v polonenasýtených tukoch, stredne dlhé a krátke väčšinou v nasýtených tukoch.

Ak telo využije na energiu stredne dlhé reťazce mastných kyselín, efektívny spaľovací proces nevytvorí v tele tuk a zlý cholesterol. Stredne dlhé reťazce pomáhajú rozložiť dlhé reťazce mastných kyselín, čo sa hromadia v tele. Ak by si viac ľudí uvedomovalo, že tuk rozpúšťa tuk, nebol by záujem o nízkotučné diéty, ktoré môžu v krátkodobej perspektíve škodiť a ani v dlhodobej nefungujú.

Dnes spôsobuje obezitu väčšinou nadbytok transtukov a polonenasýtených tukov (zlé tuky) a rafinované sacharidy meniace sa v tele na tuk. Aby tuk mohol rozpustiť tuk a tak došlo k schudnutiu, musíme nahradiť tuky zlej kvality správnymi – prirodzenými živočíšnymi tukmi, kokosovým a palmovým olejom.

Dlhé reťazce mastných kyselín z polonenasýtených rastlinných olejov potrebujú špeciálne enzýmy a tie dostanú z dvojitých membrán našich buniek, čo spôsobuje, že proces premeny tukov na energiu je pomalý, náročný na zásobu enzýmov. Polonenasýtené tuky tlačia do tkanív cholesterol čo nesmierne zaťažuje systém, najmä prepracovaný pankreas, ten musí vylučovať veľké množstvo inzulínu. Tento proces je príkladom biochemickej reakcie na obľúbené a rozšírené nízkotučné diéty, ktoré vedú k nedostatočnej výžive tela, k zníženiu kyslíka v bunkách a spomaleniu metabolizmu. Bunková membrána zoslabne, nebude pružná, cholesterol ide z krvi do tkanív buniek aby získali celistvosť. Preto sa zdá, že polonenasýtené tuky znižujú cholesterol.

Stredne dlhé reťazce mastných kyselín z nasýtených tukov ľahko prenikajú cez bunkové membrány, nepotrebujú pomoc enzýmov, idú priamo do pečene a menia sa na energiu, čo vedie k zvýšeniu činnosti metabolizmu. Inzulín sa nezúčastňuje na vstrebávaní mastných kyselín so stredne dlhými reťazcami. Zvyk volať živočíšne tuky nasýtenými je zavádzajúci a jednoducho zlý. Hovädzí loj má 54% nenasýtených tukov, bravčové sadlo 60% a kurací tuk 70%, všetky majú menej než 1/2 tukov nenasýtených.

Transmastné kyseliny

Spôsobujú väčšinu chorôb a sú odvodené z polonenasýtených rafinovaných rastlinných olejov, tie sú celkom alebo čiastočne hydrogenované. Hydrogenácia vyžaduje odstránenie v tuku rozpustných vitamínov A, D z rastlinných olejov a pri vysokej teplote dochádza k bombardovaniu olejov molekulami vodíka, aby tuk bol nasýtený. Dôvodom procesu je brániť kazeniu, tento typ tukov je lacný na výrobu.

Transtuky nepovažuje naše telo za tuky, nutrične ich nemôže správne využiť. Majú nepriaznivý vplyv na genetiku, vedú k degenerácii tkanív, predčasnému starnutiu, zníženiu imunity a k poškodeniu bielych krviniek. Spôsobujú, že z tela sa strácajú omega-3 kyseliny, narúšajú a znižujú rýchlosť premeny omega-3 kyselín na látky podobné hormónom.

Najlepším využitím polonenasýtených olejov sú zálievky do šalátov, marinády a ďalšie surové úpravy jedál. Pre tieto účely a pre rôzne typy mierneho tepelného spracovania je najlepší olivový a sezamový olej, olej z lieskových a makadamiových orechov. Na bežné varenie je najzdravší kokosový, palmový či palmojadrový olej, maslo, ghí, bravčová, husacia a kačacia masť.

Ktorým tukom sa vyhnúť

Sójový, ľanový a mnoho ďalších rastlinných olejov sa používa ako jedlý olej len veľmi krátko lebo sa získava ťažko. Dnes sa to robí pri vysokom tlaku, pomocou chemických rozpúšťadiel a s vysokou teplotou, inak by sa nedal získať. To  destabilizuje polonenasýtené tuky, tie sú citlivé na teplo. Takýto olej spôsobuje arteriálny tlak, ochorenia srdca, zanáša tepny atď. Hoci má vysoký obsah esenciálnych mastných kyselín, nie je zdravý.

Kanolový olej sa pôvodne používal ako mazivo. Vyrába sa z geneticky modifikovaného repkového semena. Tvorí látku podobnú latexu a spôsobuje, že sa červené krvinky lepia k sebe. Míňa množstvo vitamínu E, blokuje funkciu enzýmov, zhoršenie zraku a dýchania.

Svetlicový olej ak sa zahreje tvorí polyméry, latexu podobné látky, čo škodia krvným bunkám. Skladovaný pri izbovej teplote začne byť lepkavý, preto je v Indii cenený ako základ farieb. Kvety svetlice sa v Číne používali na posilňujúci čaj, k liečbe menštruačných problémov a opuchov zo zranení.

Ľanový olej sa tiež používal ako základ farieb v textilnom priemysle a nikdy v minulosti nebol súčasťou stravy.

Zdravé tuky a oleje

Olivový olej obsahuje látky s liečivými vlastnosťami Oleuroperín stimuluje krvný tok v srdci, znižuje tlak a bolesti. Má široké využitie a už tisícročia je konzumovaný v Stredomorí a na Strednom východe.

Maslo je cca 80%-ný nasýtený tuk, zvyšok je mliečna sušina. Je zdravý a nemôže byť nahradený margarínom ani inou modernou náhradou masla.

Ghí – prepustené maslo je 100%-tný nasýtený tuk. V Indii je uznávaný, regeneruje život.

Kokosový olej je cca 92%-tný nasýtený tuk a najzdravší, môže byť konzumovaný pravidelne. Je osožný žľazám a produkcii telesných tekutín.

Palmojadrový olej je podobný kokosovému a vyrába sa zo semien palmy.

Palmový olej pochádza z oplodia palmového semena, má vysoký obsah karotenoidov a vitamínov E, A. Z rafinovaného sú však tieto vitamíny odstránené.

Tropické nerafinované oleje pomáhajú jedlo udržať čerstvé, sú to nízkotučné tuky, majú antibakteriálne vlastnosti a sú zdraviu prospešné. Hydrogenovaným sa však určite vyhnite. Zdravý tuk je hlavný energetický zdroj pre srdce a obličky. Nutný i pre zdravú kožu a k regulácii metabolizmu, ktorý pomáha kontrolovať krvný cukor a obmedziť poruchy príjmu potravy.

Pridaj komentár