Sme tým, čo jeme, časť 12.

 

Obilné produkty a ich energetický prínos pre ľudské telo

Chlieb

Najčastejšími typmi chleba sú kysnutý a nekysnutý, pričom kysnutý má ľahšiu štruktúru. Niektorí nadšenci celozrnnej stravy považujú nekvasený chlieb za lepší v domnení, že kvasinky sa neskôr množia v črevách a podporujú rast škodlivých baktérií. Kvasinky hynú ak teplota pečeného chleba presiahne 60°C. Kvasinky obsahuje aj množstvo ďalších jedál, dôležitejšie je, že nekvasený chlieb je schopný tiež spôsobovať tráviace problémy najmä ak sa ho konzumuje viac a dobre ho nerozžujeme. Práve kvasinky dodávajú chlebu jedinečnú chuť a cez metabolizmus cukrov tvoria ako vedľajší produkt oxid uhličitý a alkohol.

V starovekom Ríme boli kvasinky ako súčasť jačmenných bochníkov v dobre uzatvorených hrncoch, kde kvasili. Kombinovali sa s pšenicou čo prosom a hroznovou šťavou, nechali sa kvasiť a potom sa bochníky sušili na slnku. Prečo tak zložitý postup? Pšenica, žito, ovos, jačmeň i ďalšie obilniny majú rozvinutý nezávislý a silný charakter. Rozomletie na múku, preosievanie, pridanie vody, soli, namáčanie, kvasenie a pečenie – to všetko prispieva k zmene štruktúry a energie celozrnnej obilniny. Zdravý rozum hovorí, že chlieb je najvýživnejší a najprospešnejší pre tých, ktorí sa aktívne zapájajú do života fyzickou aktivitou a jedia širokú škálu jedál čerstvého jedla.

Biely alebo celozrnný?

Biely pšeničný chlieb nie je tak výživný ako celozrnný aj pri použití kvalitnej, ekologickej a nebielenej múky. V kombinácii s inými overenými múkami môže byť výživný a ľahko vstrebateľný. Pre ľudí, ktorí hodne jedia mäso, vajcia, mliečne výrobky a málo rastlinnej stravy bude celozrnný pšeničný chlieb určite lepšou voľbou. Tí, ktorí jedia dostatok vlákniny zo zeleniny, umiernené množstvo tuku a bielkovín, môžu obohatiť svoju stravu chlebom z čiastočne preosiatej múky.

Nie je pravda, že biela múka oproti celozrnnej je chudobná na výživné látky, problémom je len jej nestriedma konzumácia. Ak konzumujeme výrobky z bielej múky vyvážene, zjeme ich menej. Celozrnná múka má aj preháňavé účinky, preto človek zje viac jedla. Ak si človek začne pripravovať domáce výrobky z ekologicky nebielenej múky s malým obsahom vlákniny, skombinuje ju s malým množstvom múky zo starodávnych druhov obilia (quinoa, amarant, kamut) zistí, že ľahšie znižuje množstvo konzumovanej múky a časom stratí záujem o komerčne vyrábané nezdravé produkty z múky.

Chlieb v tráviacom trakte absorbuje tekutiny. Vyžaduje dlhšie trávenie, môže spôsobiť pocity smädu a ťažoby. Chlieb je podporou života. Samozrejme ide o chlieb bez konzervačných prostriedkov a chemických prísad.

Cestoviny

Na rozdiel od chleba nie sú pečené. Vyrábajú sa z mletej múky, vody a soli, niekedy i z pridaním vajec. Zmiešané prísady sa krájajú, upravujú do rôznych tvarov a sušia. Varia sa kým nezmäknú. Lepšie stráviteľné sú svetlé cestoviny.

Majú energetickú kvalitu, ktorá pomáha človeku uvoľniť sa a cítiť sa fyzicky, psychicky i duševne pružnejšie. Na rozdiel od chleba ich nekonzumujeme na sucho, preto nás tak nevysušujú a vlhkosť telu pridávajú.

Kamut (duša zeme)

Je nehybridný príbuzný pšenice a má viac bielkovín a aminokyselín. Pochádza z Mezopotámie (6000 rokov). Určite je to najchutnejší príbuzný pšenice. Znovuobjavený bol okolo r. 1977, obsahuje mnoho z pôvodnej neporušenosti starodávneho zrna. Je hypoalergénny a bezpečný pre ľudí alergických na pšenicu. Kamut je veľmi výživný a dobre chutí.

Amarant

Aztékovia ho považovali za posvätný, bol pre nich jedlom bohov. Používal sa aj pri rituáloch, nasýti nielen telo ale i dušu. Je plný kvalitnej výživy. Obsahuje hodne železa a jeho bielkoviny sú ľahko stráviteľné, majú takmer dokonalé zloženie aminokyselín. 100g amarantu dá telu viac vápnika než pohár mlieka. Neobsahuje lepok a má vysoký obsah lyzínu i minerálov. Spracováva slnečnú energiu, zvyčajne dosahuje vysoké výnosy. Je odolný voči škodcom a s jeho energiou ľahšie zvládneme stres.

Jačmeň

Je veľmi prispôsobivý a odolný, vydrží sucho i mráz. Je veľmi výživný, bohužiaľ viac než polovica úrody ide na kŕmenie dobytka a výrobu sladu. Varený má tuhú, takmer gumovitú štruktúru so zaujímavými energetickými kvalitami.

Žito

Je jedným z najtvrdších druhov obilia s úžasnou schopnosťou znášať chladné počasie. Dokázalo prežiť aj v neúrodnej pôde. Žitná múka obsahuje veľa pentosanov, ktoré silno viažu vodu a preto je ťažšie stráviteľné. Preto je dobrým prostriedkom tlmiacim chuť do jedla a pomáha pri chudnutí. Dodáva nám vitalitu. Slabou stránkou je náchylnosť k parazitickej hube, ktorá môže spôsobovať neovládateľné svalové kontrakcie pri kontaminácii žita a jeho požití.

Ovos

Väčšina úrody sa používa ako krmivo pre dobytok. Kedysi bol vnímaný ako jedlo chudobných, dnes jeho popularita vzrástla najmä u priaznivcov prirodzenej stravy. Má schopnosť absorbovať soľ a podporuje zdravie. Znižuje cholesterol, pomáha stabilizovať cukor v krvi a reguluje činnosť čriev. Jeho budúcnosť vďaka týmto účinkom je sľubná.

Jeho najznámejšou formou sú vločky, ide o výdatnú obilninu vhodnú na raňajky spolu v kombinácii so semenami, orechmi, sušeným ovocím a mliekom. Ovos je prospešný pre tých, ktorí chcú pribrať na váhe, ale aj pre slabých, vystresovaných a nervóznych ľudí. Pri nadmernej konzumácii často spôsobuje bledosť kože.

Kukurica  

Je húževnatá, s neslabnúcou silou. Ma však málo lyzínu a tryptofanu, preto musí byť jej konzumácia kombinovaná s inými jedlami, inak hrozí človeku nemoc z nedostatku vitamínu B. Má všestranné využitie a dodnes zostáva základným zdrojom potravy mnohých zemí. Veľká časť úrody sa používa na kŕmenie dobytka. Bez zásahu človeka sa nedokáže rozmnožiť a jej zrná musia byť pred sadbou vylúpané.

Proso

Obsahuje mnoho bielkovín i aminokyselín. Je ľahko stráviteľné s vysokým obsahom zásaditých minerálov. Má jeden z najnižších nárokov na vodu zo všetkých obilnín. Pre mnohých z nás je bez chuti ale má sklon prijímať chuť pridaných ingrediencií. Mali by ho konzumovať pacienti s problémami sleziny, slinivky a žalúdku.

Pohanka

Obsahuje veľa lyzínu, prospieva v chladnej, vlhkej i veternej klíme. Prospieva ľuďom so slabým telom a malou sebaúctou. Má schopnosť absorbovať tekutinu vďaka čomu pomáha tým, ktorým chýba schopnosť dostatočne absorbovať živiny z jedla.

Rady na záver

Ak stále uprednostňujete celozrnné obilniny, namočte ich cez noc alebo na niekoľko hodín do vody. Zvýšite absorbovateľnosť minerálov, aminokyselín a vitamínov, neutralizujete fytáty. Aj lepok je namočením čiastočne zničený.

Obilie vždy konzumujte s primeraným množstvom tukov, bielkovín, čerstvej zeleniny aby ste zvýšili absorpciu živín.

Jedným z najsilnejších energetických faktorov obilnín je ich sebazáchovná podstata. Preto sú dôležité v našej strave.

Pridaj komentár