Detoxikácia organizmu

Za pár mesiacov tu máme leto, ktoré s veľkou radosťou nemilosrdne odhaľuje každé kilečko navyše, ktoré sme i nechtiac počas zimných mesiacov nadobudli. Čo je veľmi dôležité, nepozerajte na seba v zrkadle s myšlienkou som tučná, okamžite totiž týmto slovným spojením dáte príkaz vášmu podvedomiu, že ste tučná a telo začne poslúchať podvedomie.

Je zbytočné vyhadzovať tisíckorunáčky na tzv. zázračné pilulky na chudnutie. Môžete si s nimi poškodiť tráviaci systém, nehovoriac o tom, že tieto výrobky sú umelé, plné stabilizátorov, s ktorými sa naša pečeň a obličky musia poriadne popasovať, kým ich z tela vylúčia. Ak z nich niekto schudne, garantujem vám, že to bude len vaša peňaženka.

Prečo vedú bleskové kúry a radikálne diéty do slepej uličky?

Mám na mysli redukčné diéty, ktoré sa objavujú v mnohých časopisoch a sľubujú rýchle úspechy bez námahy. Spočiatku skutočne dochádza k úbytku váhy, no tento je spôsobený z väčšej časti stratou vody z tela. Všetky radikálne diéty, ktoré jednostranne dovoľujú konzumovať len určité potraviny sú založené na dvoch zásadných omyloch:

neberú do úvahy skutočnosť, že každý človek má podľa svojej telesnej konštitúcie, veku, povolania a zdravotného stavu rozdielnu potrebu energie z potravy, nedodržujú vzájomne vyvážený pomer základných živín (tuky, bielkoviny, sacharidy) čo je nevyhnutná podmienka plynulej látkovej výmeny, od ktorej závisí dobrá funkcia všetkých orgánov tela.

Pozrime sa kritickým okom na niektoré diéty:

Známa Atkinsonova diéta (mäso, ryby, vajcia, mliečne výrobky a tuky v ľubovoľnom množstve a všetko ostatné je zakázané) Humplikova diéta (denne 4 kg ovocia a zeleniny, 1 kg mäsa a veľa oleja) tieto diéty sú bohaté na bielkoviny a tuky a majú ničivý vplyv na metabolizmus. Ich cieľom je vyvolať znechutenie, aby človek menej jedol.

Diéty založené na sacharidoch s nejakou dominantnou potravinou, napríklad zemiaková diéta, ryžová diéta a pod. sú jednostranné. Akonáhle do jedálnička zaradíme bielkovinové potraviny ako mäso, veľmi rýchlo sa vrátime k pôvodnej váhe.

Bielkovinové diéty spôsobujú zápchy, preťažujú pečeň, obličky a črevá.

Nezatracujme ani sacharidy, tie sme si zvykli obviniť za pôvodcov nadváhy. Jednoduché sacharidy – glukóza, fruktóza a sacharóza spôsobujú nárast hladiny cukru v krvi a zvýšené vyplavovanie inzulínu a hladina cukru rýchlo stúpne a zasa rovnako rýchlo klesne. Zložité sacharidy – napr. celozrnná múka, ktorá sa pomaly rozkladá na jednoduché cukry, zaručuje konštantnú hladinu krvného cukru a polysacharidy s veľkým podielom vlákniny povzbudzujú peristaltiku čriev, stabilizujú hladinu krvného cukru, rýchlejšie nás zasýtia a zvyšujú v tele aj hladinu serotínu – hormónu šťastia, a čo je dôležité, redukujú príjem tukov.

Obmedzenie príjmu tukov je žiaduce, no úplný zákaz u detí vedie k nedostatku živín. Viacnásobné nenasýtené tuky sú však mimoriadne dôležité pre tvorbu bunečných membrán a hormónov. Nepostrádateľné vitamíny A, D, E, K sú rozpustné len v tukoch. Redukcia nadváhy je žiaduca, vedie k zlepšeniu metabolizmu, lebo pri odbúravaní tukov sa vylučujú z tela jedovaté látky, ktoré sú v ňom uložené, uľahčí sa pečení, obličkám a koži. Má priaznivý vplyv na celkový zdravotný stav, predlžuje život.

Ako si zachovať primeranú váhu a dobré zdravie?

Nedávno som objavila na internete diétu s konzumáciou jablkového octu. Skutočne ma to nesmierne potešilo, konečne niečo, čo skutočne pomáha k zníženiu váhy a zároveň upevní zdravie. Jablkový ocot prežíva v súčasnosti renesanciu, odporúča sa nielen ako preventívny a liečivý prostriedok, ale aj ako zdravie udržujúce prírodné liečivo. Obsahuje totiž do sto látok ako vitamíny, všetky esenciálne aminokyseliny potrebné k vytváraniu proteínov a niektoré bioaktívne látky.

Jablčný ocot podporuje látkovú výmenu, zvyšuje schopnosť tvorby červených krviniek a obmedzuje hnilobné a kvasné procesy v črevách. Pozitívne vplýva na stimuláciu metabolických procesov, ktoré odbúravajú tuk, čím môžu prispievať k postupnému znižovaniu telesnej hmotnosti. Vždy pred jedlom rozmiešajte zhruba 0,4 cl v troch deci studenej vody. Ak je vám to prisilné, môžete si dať aj menej octu, prípadne sa dajú v lekárňach zakúpiť tabletky s jablkovým octom, ktoré pred jedlom pekne spapáte. Pre tých čitateľov, ktorí skutočne potrebujú zo zdravotného hľadiska znížiť svoju hmotnosť uvediem aj jedálniček.

 

Pondelok

  • Raňajky: čierna káva
  • Obed: 2 rajčiny, 2 vajcia na tvrdo, 1 celozrnný rožok
  • Večera: 1 prírodný kurací rezeň (alebo morčací, prípadne jeden steak), šalát s jablčným octom

 

Utorok

  • Raňajky: 1 káva s trochou mlieka, 1 celozrnný rožok
  • Obed: 1 prírodný kurací rezeň (alebo morčací, prípadne jeden steak), šalát s jablčným octom
  • Večera: 1 čerstvý ananás, biely nízkotučný jogurt

 

Streda

  • Raňajky: 1 káva s trochou mlieka, 1 celozrnný rožok
  • Obed: 2 vajcia na tvrdo, 1 konzerva tuniaka bez oleja, 1 celozrnný rožok, šalát
  • Večera: 10 dkg šunky s hovädzou šťavou (respektíve 20 dkg šunky), 2 rajčiny

 

Štvrtok

  • Raňajky: 1 čierna káva, 1 celozrnný rožok
  • Obed: 1 prírodný kurací rezeň (alebo morčací, prípadne jeden steak), šalát s jablčným octom
  • Večera: zemiaky s kôprom alebo petržlenovou vňaťou, uhorkový šalát

 

Piatok

  • Raňajky: 1 káva s trochou mlieka, 1 celozrnný rožok
  • Obed: 2 rajčiny, 1 celozrnný rožok, 1 konzerva tuniaka bez oleja, šalát s jablčným octom (alebo dusená ryba a uhorkový šalát)
  • Večera: 20 dkg šunky, ovocie (nie banány!)

 

Sobota

  • Raňajky: čaj s citrónom
  • Obed: 2 rajčiny, 2 vajcia na tvrdo, 1 celozrnný rožok
  • Večera: JEDZTE! Zájdite si na večeru, alebo si niečo dobré navarte. Je úplne jedno čo a koľko, dajte si to, na čo máte chuť!

 

Nedeľa

  • Raňajky: 1 káva s trochou mlieka, 1 celozrnný rožok
  • Obed: ½ grilovaného kuraťa, šalát
  • Večera: 2 špargle, 2 rajčiny, ovocie (okrem banánov) a 1 celozrnný rožok

Pri diéte treba naozaj prísne dodržiavať pitný režim, je to ten najprirodzenejší spôsob, ako môžeme očistiť náš organizmus. Najlepšia je neperlivá minerálka s nízkym obsahom sodíka, pretože sodík zadržuje tekutiny v tele, a to my nechceme. Počas dňa by ste mali vypiť 2-3 litre minerálky, napite sa vždy polhodinu pred jedlom a hodinu po jedle. Okrem toho musíte denne vypiť jednu šálku žihľavového čaju a každý druhý deň (vždy v utorok, štvrtok a sobotu) šálku čaju na čistenie krvi. Oba sa dajú kúpiť v lekárňach. Pri diéte treba absolútne vynechať cukor, soľ, alkohol, sladené malinovky a olej používajte iba olivový.

Pravidlá pri diéte

Dodržiavajte presne postup tak, ako je napísaný nižšie. Nadväznosť jednotlivých jedál je dôležitá pre procesy, ktoré sa dejú v organizme. Diéta má sedemdňový režim, začínajte vždy v pondelok. Je vhodná ako na detoxikáciu organizmu, tak i na redukciu hmotnosti. Ak ju budete poctivo dodržiavať, v tele sa uskutoční zmena látkovej výmeny a ďalšie tri roky nepriberiete. Ale nesmiete páchať žiadne prehrešky! Na prečistenie organizmu držte diétu dva týždne, na redukciu hmotnosti držte diétu dva týždne, potom si dajte týždeň pauzu a sa znova dva týždne stravujte podľa diéty a znova týždeň normálne.

Nie som zástancom diét za každú cenu, nesympatizujem s kultom mladého, vychudnutého tela tak, ako nám to diktuje móda. Ak máte pochybnosti, či sa skutočne pustiť do akejkoľvek diéty, radšej nám zavolajte, napíšte, objednajte si konzultáciu. Nezabúdajte, že obezita je obrana, hovorí o neschopnosti riešiť s pokojom nazhromaždené problémy, situácie, ktoré máme zvládať. Človek uteká od nich do sveta sladkostí, jedla a ani nevie koľko toho zje a prečo. V skutočnosti potrebuje pohladiť, zmierniť bolesť a ťažkosti života a jeho skúšok. Nebojujte preto s kilogramami, naučte sa zvládať sami seba. Nestavajte si obranné hradby, otvorte sa životu, prijímajte situácie, ktoré vás stretávajú. Sú pre vás i pre rast vašej duše dôležité.

Pridaj komentár