Zanedbaná chrbtica

Chrbtica je os, ktorá drží celé telo. Často sa objavujú minimálne vychýlenia stavcov, svalstvo pri nich začína tuhnúť, čo im znemožňuje vrátiť sa na pôvodné miesto 

Väčšina ľudí má značne zdegenerovanú chrbticu a jej uzdravenie je potrebné dosť času a trpezlivosti. Všetko sa však dá napraviť. Aby chrbtica bola funkčná a zdravá, mali by sme spať na tvrdom matraci a vankúši, denne robiť rôzne fyzické cvičenia, byť stále v pohybe a dodržiavať pravidlá zdravej výživy.

Prečo tvrdý matrac

1/3 života prespíme a v spánku sa svaly uvoľňujú alebo napínajú, potrebujú menej energie a spánok je najlepšou dobou na rehabilitáciu chrbtice. Matrac by nemal narúšať spánok, najzdravší spánok je na chrbte, s uvoľnenými rukami a nohami. V tejto polohe sa váha tela rovnomerne rozkladá, svaly sú maximálne uvoľnené a všetky počas dňa vychýlené stavce sa vracajú do pôvodnej polohy.

Srdce je minimálne zaťažené, ľahko pumpuje krv, zlepšuje sa krvný obeh i činnosť pečene, z tela sa odplavujú toxíny. Správna činnosť pečene vplýva i na metabolizmus, preto spánok na tvrdom matraci už po 2 mesiacoch zníži váhu človeka o 3 – 5 kg, miznú aj rôzne zdravotné problémy. Možno v prvých týždňoch cítiť bolesť svalov a chrbtice, avšak len dovtedy, kým sa stavce nevrátia do pôvodnej polohy. Spánok na mäkkom matraci vychýlenie stavcov ešte viac zhoršuje.

Prečo tvrdý vankúš

Vankúš má byť tvrdý, nízky a malý. Ak spíme bez neho, pod krk si dajme valček zmotaného uteráka. Tvrdý vankúš udržiava normálny stav nosnej prepážky. Tá zodpovedá za rovnováhu všetkých orgánov tela. Správne dýchanie cez obe nosné dierky je veľmi dôležité.

Spánok na veľkých, mäkkých a vysokých vankúšoch kriví chrbticu, núti dýchať ústami a do dýchacích ciest ľahko vnikajú rôzne infekcie, dôsledkom čoho sú časté nachladnutia, bolesti hrdla, ochorenia priedušiek a pľúc.

Nedostatok pohybu, nesprávna poloha tela pri práci či učení môžu spôsobiť minimálne vychýlenia stavcov. Vychýlený stavec tlačí nielen na nervy ale i cievy spojené s konkrétnymi orgánmi. Ak je nerv poškodený, poškodený je i orgán, ktorým je riadený a ten zle funguje. Ľudia si neuvedomujú, že 60% všetkých chorôb má svoju príčinu v zlom stave chrbtice.

Zanedbaná chrbtica a choroby

Typický ale určite nie celkom úplný zoznam možných chorôb v dôsledku zanedbanej chrbtice je široký.

Pri vychýlení krčných stavcov sa môžu vyskytnúť nasledovné problémy: bolesti hlavy, podráždenie, nervozita, nespavosť, nádcha, vysoký krvný tlak, permanentná únava, alergie, zlý sluch, očné choroby, ekzémy, vyrážky, bolesti hrdla, nachladnutia a ochorenia štítnej žľazy.

Pri vychýlení hrudných stavcov: astma, kašeľ, ťažký dych, bolesti rúk od lakťov nadol, bolesti chrbta, srdcové ochorenia, zápal priedušiek i pľúc, choroby žalúdka, žlčníka a pečene, nízky krvný tlak, problémy s krvným obehom, zápal kĺbov, pálenie záhy a vredy na dvanástniku, obličkové choroby, vyčerpanosť, kožné choroby (uhry, vyrážky, ekzémy, vredy), reumatizmus, bolesti brucha a neplodnosť.

Pri vychýlení bedrových stavcov: zápcha, hnačka, kŕče v nohách, ochorenia močového mechúra, nepravidelná  a bolestivá menštruácia, impotencia, silné bolesti kolien, ischias, lumbago, studené alebo slabé nohy, kŕče vo svaloch nôh a hemoroidy.

Vek chrbtici nevadí

V pohybe sme málo aktívni. Nedostatok pohybu a nesprávne dýchanie spôsobujú stuhnutie a neohybnosť chrbtice. Nedostatok fyzickej záťaže ničí chrupavku medzi stavcami, chrbtica sa zmenšuje a ohýba, vek to na svedomí určite nemá. Ak sa sťažujeme na bolesť chrbtice, môžeme si za to vždy sami.

Život je pohyb, v tele máme okolo 600 svalov, každý je omotaný cievami a pomáha im pumpovať krv. Ak sme v pohybe, okrem srdca pracuje 600 dodatočných svalových sŕdc. Čím viac ich funguje, tým je lepší stav srdca, cievnej sústavy a celkové zdravie človeka. Prechádzka na čerstvom vzduchu je najlepší liek na srdce, pri chôdzi pracuje najviac svalov. Dajte si pri chôdzi ruky v bok a zistíte ihneď, ako všetky svaly a orgány reagujú na každý váš krok.

Už Aristoteles hovoril svojim žiakom, že nič neničí telo tak, ako dlhodobá fyzická nečinnosť. Najviac pohybu potrebuje práve choré telo, choroba ako výhovorka určite neobstojí. Nikto po chorých nechce tvrdé tréningy vo fitness, ale postaviť sa, povytriasať ruky a nohy, zohnúť koleno a chodidlom sa dotknúť zadku skúšať môžete vždy, ak nie ste na invalidnom vozíku alebo ochrnutí. Ranná a podvečerná prechádzka naštartuje aj metabolizmus tukov, najmä zlého cholesterolu, dokonca celkovo zmení pohľad na svet, pretože i mozog sa prekrví, bunky dostanú viac kyslíku a zaplavia vás hormóny šťastia, telo sa napĺňa zdravím. Krok za krokom si opakujte „zdravie, sila, krása.“ Ak zatiaľ nedokážete zísť dolu schodmi, kráčajte po príbytku, po balkóne, záťaž zvyšujte postupne. Pri chôdzi by ste mali cítiť ľahkosť. 1 – 3 mesiace choďte pomaly 20 – 30 minúť 2x denne, potom chôdzu zrýchlite a prechádzku predĺžte na 1 – 3 km, po pol roku od 4 km.

Prevencia

  • Viac sa kontrolujte pri sedení, chôdzi či stoji. Seďte vzpriamene so stiahnutým bruchom, rovným chrbtom a ľahko vztýčenou hlavou
  • Pri sede nikdy neprekladajte nohu cez nohu. Pod kolenami sú 2 veľké tepny a tlak na ne narúša krvný obeh. Časom spôsobuje bolesti chrbtice a svalov nôh, kŕčové žily alebo cievne choroby nôh
  • Nezdvíhajte ťažkú váhu zo stoja. Chrbticu menej zaťažíte, ak pokrčíte kolená
  • Posilňujte brušné svaly, odľahčíte chrbticu o 20%
  • Ak nosíte ťažké veci, napr. tašky, rozložte váhu na obe ramená
  • Zbavujte sa svojich strachov

Vypestujte si primerané návyky, to znamená mieru vo všetkom – v jedle, v pití, vo fyzickej záťaži atď. O chrbticu sa starajte celý život, ak ju budete zanedbávať počítajte s faktom, že príde moment, keď bolesť prekročí hranicu vašej odolnosti. Potom už budete nútení nájsť si omnoho viac času na jej liečbu.

Napíšte komentár

You must be logged in to post a comment.