Strava pre dobrý zrak

Oči patria medzi orgánmi najviac citlivé na dostatočný prísun živín. Niektoré z nich sú však dôležitejšie ako iné a ich užívanie môže dokonca viesť k zlepšeniu videnia pri niektorých očných chorobách 

Dôležité vitamíny a doplnky stravy

Vitamín A – podporuje ochranu očí proti voľným radikálom, toxínom i zápalovým procesom. Jeho nedostatok môže viesť k syndrómu suchých očí, ale aj k vážnym poruchám zraku. Jeho nedostatok bol často pozorovaný u ľudí so zeleným zákalom a makulárnou degeneráciou.

Vitamín B1 – je nutný pre zdravie očného nervu, jeho nedostatok je typický pre pacientov s glaukómom.

Vitamín B2 – podporuje fungovanie receptorov a produkciu hormónu s výraznými antioxidačnými vlastnosťami, je pre zdravie očí nevyhnutný. Denný príjem 10 mg vitamínu B2 zvýši produkciu glutatiónu o 83%.

Vitamín B3 – zlepšuje cirkuláciu krvi a tým aj výživu očí.

Vitamín B5 – posilňuje nadobličky, ich hormóny pomáhajú regulovať vnútroočný tlak.

Vitamín B6 – je dôležitý pri syndróme suchých očí, zlepšuje absorpciu horčíka a pomáha znižovať vnútroočný tlak. Jeho nedostatok zvyšuje riziko makulárnej degenerácie.

Kyselina listová – je nevyhnutná pre metabolizmus draslíka.

Vitamín B12 – pomáha chrániť očné nervy a jeho užívanie môže zabrániť zhoršeniu videnia u pacientov s glaukómom.

Vitamín C – silný antioxidant, ktorého dostatočný príjem môže znížiť riziko sivého zákalu až o 60%. Pri zelenom zákale priaznivo ovplyvňuje optimálny vnútroočný  tlak, a jeho nedostatok strojnásobuje riziko makulárnej degenerácie.

Vitamín E – silný antioxidant, pomáha redukovať vnútroočný tlak, stabilizuje bunkové membrány a chráni cievy pred pôsobením voľných radikálov.

Horčík – podporuje relaxáciu očných svalov a je nevyhnutný pre produkciu sĺz.

Selén – je nutný pre správnu funkciu glutatiónu. Pacienti s degeneráciou makuly uvádzajú zlepšenie videnia po užívaní selénu v kombinácii s vitamínom E.

Zinok – pacienti s degeneráciou makuly užívajúci zinok tiež pozorujú zlepšenie videnia, pretože zinok chráni pred degeneráciou bunky sietnice.

Luteín a zeaxantín – tieto karotenoidy sa nachádzajú najmä v zelenine s tmavozelenými listami. Sú potrebné pre tvorbu očných pigmentov a zároveň pôsobia ako silné antioxidanty. Ich dostatočný príjem môže spomaliť starnutie buniek očnej šošovky. Ľudia, ktorí konzumujú aspoň 2x týždenne zeleninu s tmavými listami, sú oveľa menej ohrození makulárnou degeneráciou.

Lykopén – červený pigment nachádzajúci sa v paradajkách, vodnom melóne či ružovom grape je silným antioxidantom. Jeho nedostatok zvyšuje riziko makulárnej degenerácie až 20x.

Flavonoidy – konzumácia potravín bohatých na tieto látky (bobuľové ovocie, zelený čaj a pod.) chráni bunky pred voľnými radikálmi, zlepšuje stav ciev zásobujúcich oči a pomáha predchádzať sivému zákalu a ďalším chorobám.

Aminokyseliny – dôležité sú najmä cysteín, glycín a kyselina glutámová, ktoré tvoria hormón glutatión, hlavný antioxidant v našich očiach. Pacienti s degeneráciou makuly majú v očiach priemerne o 58% menej glutatiónu a jeho nízka hladina môže viesť i k vzniku šedého aj zeleného zákalu a vločiek v sklovci. Nevyhnutný je aj taurín, chráni bunky sietnice pred UV žiarením.

Nenasýtené mastné kyseliny – výskum ukázal, že 4 týždňová liečba pomocou omega-3-nenasýtených kyselín zlepšila videnie u 85% starších pacientov. Tieto látky sú nevyhnutné pre regeneráciu sietnice, vedenie nervových vzruchov, reguláciu hladiny cholesterolu a krvné zásobenie sietnice. Omega-6-nenasýtené mastné kyseliny zmierňujú zápalové a degeneratívne procesy a pomáhajú redukovať vnútroočný tlak.

Potraviny, ktoré zraku škodia

Očiam v prvom rade neprospieva prejedanie. Ak obmedzíte celkový kalorický príjem o 20 – 40%, znížite tým riziko vzniku šedého zákalu až o polovicu. Z potravín je škodlivý najmä cukor, jeho vysoká hladina v krvi priamo podporuje vznik šedého zákalu (diabetici sú preto touto chorobou ohrození 4x viac). Nevhodná je i vysoká konzumácia mliečnych výrobkov z pasterizovaného mlieka (laktóza ničí v očiach zásoby glutatiónu a vitamínu C), výrobky z bielej múky, živočíšne tuky, margaríny, červené mäso, veľa kávy, soli, umelých sladidiel a alkoholu.

Potraviny zraku prospešné

Dôležitá je hojná konzumácia zeleniny, najmä druhov bohatých na antioxidanty a rastlinné pigmenty (cesnak, cibuľa, špenát, žltá a oranžová zelenina, listová zelenina, paradajky, červená repa a pod).

Z ovocia očiam a nielen im, prospievajú najmä čučoriedky. Sú bohaté na antokyány chrániace šošovku a sietnicu pred degeneratívnymi procesmi, podporujú obnovu ich buniek, prospievajú cievam zásobujúcim oči, priaznivo ovplyvňujú nočné videnie a zaznamenaný bol aj ich pozitívny vplyv pri krátkozrakosti. Veľmi vhodné sú aj ďalšie druhy bobuľového ovocia, najmä brusnice, ​​maliny, černice alebo čierne ríbezle. Doprajte si aj kivi, pomaranče, červený grep či melón.

Z ostatných potravín očiam prospejú menšie morské ryby a riasy, vajcia, celozrnné obilniny a fazuľa. Vhodný je olivový olej alebo extrakt z olivových listov, maslo ghí. Medzi najúčinnejšie antioxidanty patrí extrakt z olivových listov. Dôležitý je aj dostatočný príjem tekutín, ktoré odvádzajú toxické látky z očí. Je dobré do jedálnička zaradiť aj ovocné šťavy, ktoré si pripravíte doma.

Emócie zatemnia zrak

Dôraz na dôležitosť myslenia a emócií je jednou z metód zlepšovania zraku. Lekári sú väčšinou ochotní pripustiť len to, že kvalitu zraku môže ovplyvňovať stres.

Pri strese sú do krvi vylučujú stresové hormóny, tie zvyšujú i napätie vo svaloch. Pretrvávajúce napätie (ak postihne očné svaly) môže spôsobiť aj problém s videním. Videnie nie je len funkciou oka, úzko súvisí s mysľou, ktorá tento proces kontroluje a riadi. Hlavnou príčinou porúch zraku je podvedomá túžbu niečo nevidieť, zavrieť pred niečím oči. Na ňu mozog ako riadiaci orgán tela reaguje tým, že proces videnia zablokuje.

Výraznú emočnú záťaž pred prvým zhoršením zraku možno vystopovať zhruba rok vopred. Môže ísť napríklad o nástup do školy spojený s vyššími nárokmi či frustráciou, rozvod rodičov, choroba či smrť blízkej osoby a pod. Videnie ovplyvňuje i kombinácia myšlienok, viery, strachov a úzkosťou, spôsobu nazerania na svet i na seba, vrátane skúseností prevzatých od rodičov, súrodencov či učiteľov atď, preto sa očné vady často dedia.

Verte svojim očiam

Nezabúdajte ani na názor o svojich očiach a schopnosti vidieť. Dieťa príde k očnému lekárovi, ten ho vyšetrí a nakoniec mu oznámi, že zle vidí a potrebuje okuliare. Či už je to pravda alebo nie (mohlo ísť o dočasné zhoršenie zraku vinou stresu z lekárskeho prostredia), dieťa si do mozgu pevne uloží informáciu, že jeho oči zle fungujú. Povedal to predsa pán doktor. Rodičia výrok lekára upevnia, nech si dieťa z toho nič nerobí, v rodine predsa skoro všetci nosia okuliare. Tak vzniká skalopevné negatívne presvedčenie, ktorého vinou sa potom skutočne môže zrak výrazne zhoršovať.

Istý typ problémov často súvisí s určitými emóciami a myšlienkovými vzorcami. Krátkozrakosťou sú viac postihnutí ľudia s tendenciou uzatvárať sa do seba, majú strach z okolitého sveta i z budúcnosti. Nablízko, teda do seba a na blízke okolie vidia dobre. Ďalej sa pozerať boja, preto je obraz vzdialenejších predmetov rozostrený. Ďalekozrakosť je spôsobená strachom pozerať do svojho vnútra, snahou hľadať príčiny problémov okolo seba i veľkým zameraním sa na budúcnosť. Zelený zákal prejavujúci sa zvýšeným vnútroočným tlakom sa často objaví u tých, čo žijú vo veľkom vnútornom napätí, zatiaľ čo úbytok centrálneho videnia môže byť spojený so stratou zmyslu života.

Pravé či ľavé oko

Dôležité je i všímať si, ktorého oka sa problém týka viac. Pravé oko je spojené s dávaním a vyjadrovaním, s mužským princípom a vzťahom k otcovi. Ľavé oko predstavuje princíp prijímania, vnímania, ženský aspekt a vzťah k matke. Ako príklad možno uviesť častý prejav škuľavosti pravého oka u dieťaťa potom, čo rodinu opustil otec, alebo slabé ľavé oko u žien, ktoré pracujú v prevažne mužskom prostredí s dôrazom na tvrdosť a racionalitu.

Napíšte komentár

You must be logged in to post a comment.