Silný liečiteľ – brokolica

Hlúbová zelenina a najmä brokolica má potenciál zabrániť poškodeniu DNA a šíreniu metastáz. Viete ju správne variť, aby ste využili jej liečivý potenciál?

Brokolica okrem toho dokáže aktivovať obranu voči patogénom a škodlivinám, pomáha pri prevencii lymfómu, podporuje enzýmy umožňujúce detoxikáciu pečene, je schopná zamerať sa na rakovinové bunky a znižuje riziko rakoviny prostaty.

Prínos Sulforanu

Základná zložka, ktorá toto všetko dokáže, je sulforan. Tvorí sa takmer výlučne v hlúbovej zelenine, ktorá by mala byť denne zaradená vo vašom jedálnom lístku. Okrem toho, že sa javí ako významný protirakovinový činiteľ, sulforan pomáha chrániť mozog a zrak, znižuje alergické zápaly horných dýchacích ciest, zmierňuje cukrovku typu 2 a dokonca môže prispieť pri liečbe autizmu. Výskum potvrdil, že 2-3 porcie hlúbovej zeleniny (potrebná denná dávka) zlepšujú sociálnu interakciu a verbálnu komunikáciu autistov a znižujú abnormálne správanie už v priebehu niekoľkých týždňov.

Nezničte sulforan nesprávnou prípravou jedla

Tvorba sulforanu v hlúbovej zelenine vyžaduje prekurzor, zlúčeninu s obsahom enzýmu myrosináza, ktorá je inaktivovaná varením. Našťastie sú spôsoby, ako nezničiť vzácny sulforan.

Keď surovú brokolicu (aj iné druhy hlúbovej zeleniny) pokrájate, vzniká sulforan a   zmieša sa s myrosinázou. Hoci sa enzým varením zničí, prekurzor ale aj konečný produkt sú voči vysokej teplote odolné. Celý trik spočíva v tom, že hlúbovú zeleninu po umytí a nakrájaní odložíte na 40 minút. Po tomto čase ju už môžete variť akokoľvek dlho, pretože sulforan sa v oddychovej fáze po pokrájaní už vytvoril a svoju prácu vykonal.

Mrazená brokolica už stratila schopnosť tvoriť sulforan, pretože pred mrazením sa blanšíruje za účelom deaktivovania enzýmov. To súčasne predlžuje aj jej trvanlivosť a záruku. Tu už sulforan nijako nevytlačíte. Mrazené hlúboviny však obsahujú ešte stále dosť prekurzoru a myrosinázu dodáte do nich šikovne. Stačí ak máte doma indické horčičné semienka, ktoré však musíte zomlieť, pretože v mletej podobe som ich neobjavila. Ak na varenú mrazenú brokolicu nasypete mletú indickú horčicu (určite nie klasickú horčicu, ktorú si dávate k párkom), začne sa uvoľňovať sulforan a jeho tvorbu výrazne podporíte.

Ak teda nemáte čas čakať 40 minút po nakrájaní hlúbovín alebo ich máte len v mrazenej forme, posypte ich mletou indickou horčicou. Ak konzumujete surové hlúboviny, sulforan nezničíte.

Hlúboviny

Ak vám nie je jasné, čo všetko patrí k hlúbovej zelenine, tu je zoznam:

Rukola, pak choi (druh čínskej kapusty), brokolica, ružičkový kel, kapusta, karfiol, kel, chren, kučeravý kel, horčica, redkvička, okruhlica a potočnica.

Obrovskú liečivú silu majú aj brokolicové výhonky – naklíčená brokolica. Tu obsah sulforanu dosahuje vrchol už po 48 hodinách procesu nakličovania, ako zo semien zlejete prvú vodu.

Hlúboviny dokážu urobiť pre vaše zdravie zázraky či už v boji s postupujúcou rakovinou, pri posilňovaní imunity, v boji proti škodlivinám a toxínom, alebo ako pomoc pri ochrane mozgu a zraku atď.

Lieky vám zdravie nevrátia, pretože každý jeden má vedľajšie účinky na zdravie. Príroda je silný liečiteľ, najmä jej nespracované plody – ovocie, zelenina a semená. Ak však konzumujete v prevažnej miere spracované živočíšne potraviny, zdravotné problémy sa časom určite dostavia.

Napíšte komentár

You must be logged in to post a comment.