Potraviny znižujúce bolesť

Každý pacient bez rozdielu diagnózy musí pochopiť, že tajomstvo jeho vyliečenia je v správnej strave

Niektoré potraviny majú zvláštne účinky. Znižujú hladinu cholesterolu a chránia pred poškodením, ktoré cholesterol môže spôsobiť. Nie sú náhradou nízkotučnej vegetariánskej stravy, ktorá je pre čistenie zanesených tepien nevyhnutná, ale majú podporný liečebný účinok.

Ovsené potraviny obsahujú rozpustnú vlákninu, ktorá znižuje hladinu cholesterolu. Rozpustnú vlákninu obsahuje tiež fazuľa, jačmeň, zelenina a ovocie. Konzumácia len 100g fazule denne výrazne zníži zlý cholesterol.

Tepny spoľahlivo prečistia bio obilniny, najmä tmavá naturálna ryža, ovsená múka, fazuľa, hrach, cícer a šošovica. Vyskúšajte tieto strukoviny konzumovať častejšie naklíčené. Zo zeleniny sa o zdravé srdce postará brokolica, špargľa, mrkva, karfiol, sladké zemiaky, špenát, mangold a cesnak. Z ovocia uprednostnite jablká, banány, pomaranče, hrušky a jahody, uprednostňujte najmä oranžovú zeleninu a ovocie.

Aby ste si zabezpečili kompletnú výživu, potrebujete zdroj vitamínu B 12 z kvalitného doplnku výživy. Jeho denná dávka by mala byť 5 mikrogramov. Zdroj tohto vitamínu nájdete v šalátoch, vo fazuli v paradajkovej omácke, v zemiakovej kaši, v zelenej fazuľke, v brokolici, šošovici, v zeleninovej či hráškovej polievke. Určite sa vyhnite náhradám mäsa a to rôznym druhom burgerov, vynechajte párky a karbonátky zo sójových a pšeničných derivátov.

Ak neviete odolať pokušeniu dať si čosi sýte, zdravší variant je namiesto maslového margarínu na toast bio džem či na pečený zemiak dijonskú horčicu. Nezdravé stužené oleje sú v rôznych keksíkoch a v pečive. Veľmi škodlivá je lacná čokoláda s nízkym obsahom kakaa. Lacné tuky sa chovajú ako živočíšne a zvyšujú hladinu cholesterolu. Nadmerná konzumácia rafinovaného cukru vrátane ovocných cukrov hladinu cholesterolu zvyšujú.

Pozor si dajte i na železo, ktoré urýchľuje srdcové ochorenia. Pôsobí ako katalyzátor pri tvorbe voľných radikálov, ktoré môžu poškodiť čiastočky cholesterolu a zvýšiť riziko tvorby plaku. Červené krvinky síce železo potrebujú na prenos kyslíka, ale nadmerný príjem môže predstavovať riziko.

Určité typy vitamínov B pomáhajú predchádzať infarktu. Vitamíny B 6, B 12 a kyselina listová pomáhajú odbúravať aminokyselinu homocysteínu, ktorá má tendenciu u niektorých ľudí hromadiť sa v krvi a podporuje upchávať tepny. Potraviny živočíšneho pôvodu majú veľmi nízky obsah kyseliny listovej a obsahujú veľké množstvo aminokyseliny metionín, z ktorej vzniká nebezpečný homocysteín. Vitamín B 6 pomáha telu znižovať bolesti rôzneho druhu. Určite ho uprednostnite pri bolestiach pred škodlivými analgetikami.

Vašou snahou by malo byť vyhýbať sa chemickým liekom tlmiacim bolesť. Namiesto toho hľadať riešenie v správnej strave

Vedeli ste o bezpečných potravinách, ktoré nikdy nevyvolávajú artritídu či iné bolesti? Patria medzi ne:

  • Hnedá ryža
  • Varené alebo sušené ovocie a plody – čerešne, brusnice, hrušky, slivky (nie však citrusy, banány, broskyne a paradajky) Ak si zvolíte sušené ovocie, nemalo by byť v žiadnom prípade sírené.
  • Varená zelená, žltá alebo červená zelenina – artičoky, špargľa, brokolica, mangold, kel, šalát, špenát, fazuľa, tekvica, sladké zemiaky, tapioky a taro
  • Jedlá dochucujte výhradne len prírodnou hrubozrnnou morskou soľou, javorovým alebo kokosovým sirupom a bio vanilkou.
  • Pite zásaditú štrukturovanú vodu a ak nepoznáte jej recept prípravy, čistú vodu pre vaše bunky vám zabezpečí filtračná kanvica Brita.

Potraviny potláčajúce zápal

Ak si odrieme končatinu alebo sa porežeme, poranené miesto sčervená, opuchne a bolí. Zápal je reakcia tela ako v poranenom mieste zvýšiť prietok krvi. Tá tam privádza liečiace živiny a biele krvinky, ktoré ničia škodlivé mikroorganizmy.

Inokedy zápal vznikne nečakane. Opuchnú vám kĺby a sú teplé, nie však z dôvodu zranenia. Zápal tiež prispieva k bolestiam hlavy, k tráviacim problémom, menštruačným kŕčom, ku psoriáze, ekzémom, k artritíde a iným problémom.  Bežné lieky od bolesti ako aspirín a brufen bránia zápalom, sú prechodne užitočné, úľava je však neúplná a majú vedľajšie účinky.

Dva prírodné oleje pôsobia prirodzene protizápalovo a najmä bez vedľajších účinkov. Prvým z nich je kyselina alfa-linolenová (ALA), ktorú nájdeme v mnohých potravinách – v zelenine, v strukovinách a v ovocí, v koncentrovanej forme v ľanových semienkach a tiež v kanolovom oleji a v oleji z vlašských orechov. Tieto patria do skupiny omega-3 mastných kyselín. Druhá je kyselina gama-linolenová (GLA) a je omnoho vzácnejšia. Nájdete ju len v niektorých vzácnych olejoch zo semien – v borákovom  a pupalkovom oleji, oleji zo semien čiernej ríbezle, z tekvicových semien a v konopnom oleji. Nemusíte priamo konzumovať olej, zabezpečte si prírodné kapsule z niektorého oleja. Pri užívaní pár kapsúl denne sa dokážu v priebehu 6 mesiacov opuchy a citlivosť kĺbov znížiť až o 40%, ranná stuhnutosť kĺbov o 33% a bolesti o 15%. Vedecké pokusy so slnečnicovým, olivovým, svetlicovým a kukuričným olejom, bravčovou masťou, maslom dopadli neutrálne, pretože nemajú protizápalové účinky. Liečivé oleje je vhodné doplniť vitamínom E, ktorý chráni oleje pred oxidáciou.

Strava s vysokým podielom mäsa, mliečnych výrobkov, margarínov a lacných olejov na varenie spôsobí to, že sa vo vašich bunkách hromadia nepriateľské tuky. Nezdravé tuky prevládnu nad zdravými tukmi zo zeleniny a vytlačia ALA z buniek. Viažu aj enzýmy, ktoré za normálnych okolností využívajú ALA a súčasne sa spustí zápal. Dobrou správou je, že i po rokoch konzumácie hranoliek a ostatnej nezdravej stravy môžete neužitočné tuky z buniek vytlačiť. Trvá to síce dlhšie ale ide to. Predpokladom je začať sa naozaj zdravo stravovať. Doprajte si dostatočné množstvo zeleniny, strukovín a ovocia, vyhýbajte sa živočíšnym tukom a koncentrovaným olejom na varenie a vo vašich bunkách sa postupne prejaví správna rovnováha tukov.

Ovocie a zelenina majú aj ďalšie prospešné vlastnosti – sú nabité antioxidantmi, ktoré tiež zmierňujú bolestivé procesy. Odporúčame jesť ľahko varenú zeleninu a ovocie dajte na chvíľku zapiecť do rúry.

Liečivé koreniny

Koreniny bežne používame na zvýraznenie chuti jedál, mnohé druhy majú aj prospech pre vaše zdravie. Cesnak je isto najslávnejší, znižuje zlý cholesterol ale nie je jediný s priaznivými zdravotnými účinkami.

Výrazné protizápalové účinky má zázvor, blokuje enzýmy tvoriace zápalové prostaglandíny. Stáročia ho využíva aj ajurvéda. Zázvor je veľmi užitočný pri artritíde a ďalších zápaloch. Už po mesiaci denného užívania čerstvého zázvoru sa po mesiaci znižuje opuch, bolesti a zlepšuje sa aj pohyblivosť kĺbov. Môžete smelo vyskúšať aj zázvorovú marmeládu s 15% obsahom zázvoru, výsledok bude tiež závidenia hodný. Sušený zázvor užívajte v množstve 1-2 gramy denne a liečivý účinok by sa mal prejaviť za 4 až 12 týždňov. Veľkou jeho výhodou je fakt, že nemá žiadne vedľajšie účinky.

Ostatné druhy korenia ako napr. klinčekový olej, cesnak, kurkuma a rasca tiež vykazujú solídne výsledky. V Indii používajú kurkumu na kožu alebo i vnútorne ako protizápalový liek.

Napíšte komentár

You must be logged in to post a comment.