Nebezpečná zápcha

Nafúknuté brucho, tlak, únava, bolesť hlavy, to všetko sú sprievodné prejavy množstva toxínov v tele spôsobených zápchou. Pár dňová zápcha sa často vyskytuje na začiatku dovolenky, keď sme v novom prostredí 

Niektorí ľudia však trpia chronickou zápchou, trvajúcou vždy niekoľko dní. Táto porucha vylučovania nestrávených zvyškov a odpadových metabolických látok z tela, má na zdravie veľmi negatívny vplyv.

Čo sa deje

Toxické látky, ktoré by mali byť z tela rýchlo odstránené, sa kumulujú v črevách, prenikajú do krvného obehu a orgánov. Organizmus je neustále priotrávený splodinami látkovej výmeny. Prejavuje sa to únavou, nesústredenosťou, bolesťou hlavy a oslabením imunity.

V črevách sú prirodzené mikroorganizmy potláčané hnilobnými baktériami a kvasinkami, nemôžu vyrábať vitamíny B1, B2, K a ďalšie potrebné látky. To sa môže prejaviť kožnými problémami, nervovými poruchami, poruchou zrážania krvi. Hnilobné baktérie a kvasinky produkujú toxické látky a tie ďalej zhoršujú látkovú premenu na úrovni buniek tela. Časom prirodzené čistiace a ochranné mechanizmy záťaž nezvládnu a dochádza k ochoreniu orgánov. Môže dôjsť k ochoreniu srdca, obličiek, pečene, pankreasu. Zápcha má bezprostredný vplyv na ochorenie čriev. Je rizikovým faktorom vzniku zápalov, polypov, hemoroidov aj rakoviny. Kŕčové žily sú tiež skomplikované dlhodobou zápchou.

Stravou proti zápche

O zápche hovoríme, ak nedochádza k pravidelnému vyprázdňovaniu. V početnosti sú individuálne rozdiely od 1-4 stolíc denne. Zápcha môže byť spôsobená organickou prekážkou v črevách a nesprávnou výživou, nedostatkom tekutín, ochabnutím črevnej peristaltiky v dôsledku nadmerného užívania preháňadiel a stresom. Ak nie je príčinou zápchy fyzické ochorenie, dá sa odstrániť zmenou stravovacích návykov.

Ak nechcete trpieť zápchou a jej následkami, obmedzte konzumáciu priemyselne či doma spracovaných pečených a varených potravín, denaturovaných produktov zo škrobu a cukru. Tieto potraviny nedodávajú výživu svalom, nervom a bunkám črevnej steny. Hrubé črevo nie je dostatočne vyživované a preto nedokáže dobre plniť svoje zažívacie, vstrebávacie a vylučovacie funkcie.

Čo obsahuje zdravá strava

Zdravá strava musí obsahovať aj živé nespracované potraviny a to ovocie, zeleninu, orechy, semienka a klíčky. Pre správnu aktivitu čriev je nevyhnutná vláknina. Vo veľkej miere ju obsahuje ovocie, zelenina, strukoviny, celozrnné pečivo a obilniny, ovsené vločky a pšeničné otruby.

 

Vlákninu je nutné do tela pridávať pozvoľna a zvýšiť príjem tekutín na 6-8 pohárov vody denne. Ak začnete jesť viac vláknitej stravy, môžu sa spočiatku objaviť isté ťažkosti ako plynatosť, nadúvanie, ktoré do 2 až 3 týždňov zmizne.

Ak konzumujete pšeničné otruby neprekračujte spočiatku dávku 1 polievkovú lyžicu denne a dostatočne pite, aby bola vaša stolica mäkká. Laxatívne účinky majú slivky. Môžete ich konzumovať surové, varené, pečené i sušené. Tiež vášmu telu prospeje vypiť denne ráno pohár slivkovej šťavy zmiešanej s troškou jablkovej šťavy. Medzi laxatívne ovocie patria datle a figy. Slabší laxatívny účinok majú marhule a broskyne.

Odvar alebo macerát z ľanového semena je vynikajúcim liekom pre črevá. Odstraňuje zápchu, normalizuje činnosť črevnej mikroflóry a zabraňuje vzniku kvasných a hnilobných procesov. Odvar pripravíte päťminútovým prevarením 1 lyžice ľanových semienok v 0,5 l vody.

Správnemu vyprázdňovanie pomáha aj šalát z uhoriek s citrónom, cibuľou a šalát zalejte panenským olejom. Dajte si pozor na kofeín. U väčšiny ľudí pôsobí káva ako preháňadlo, ale u niekoho môže spôsobovať naopak zápchu. U niektorých ľudí spôsobuje zápchu aj konzumácia mlieka a syrov, kyslomliečne produkty však sú vhodné.

Zápchu môžu spôsobovať aj mnohé užívané lieky. Niektoré z nich úplne zničia črevnú mikroflóru. Tú si ľahko opravíte konzumáciou kvalitných probiotík. Nezabúdajte, že zdravé črevá sú zárukou silnej imunity. Pokiaľ nemôžete fyzicky cvičiť, zaraďte do svojho denného režimu hlboké dýchacie cvičenia do brucha, ktoré praktizujte aspoň 15 minút denne ráno a večer. Premasírujete si vnútorné orgány, vaše bunky nebudú priškrtené nedostatkom kyslíka a môžete dokonca aj pár kilogramov zhodiť z váhy.

Napíšte komentár

You must be logged in to post a comment.