Liečili a živili našich predkov

Kaše v dávnej minulosti zaujímali dôležité miesto v jedálnom lístku starých Slovanov. S kašou sa slávili rôzne hostiny, bojové víťazstvá, bola však aj pokrmom bežného dňa

Tradovalo sa, že dobrá gazdiná by mala variť ovsené, pohánkové, strukovinové a iné kaše. Najčastejšie sa pripravovala hrachová kaša na konopnom oleji, kukuričná, mrkvová, repná, obilná a zeleninová z rôznych druhov zeleniny. Najbežnejšími základmi kaší našich predkov bolo proso, jačmeň, ovos, kukurica a pohánka. Zrejme v tomto období vznikli niektoré múdre príslovia: „Žiadna kaša sa neje taká horúca, ako sa navarí“, „S tým človekom kašu variť (jesť) nebudeš.“

Regulovaný var

Pri varení všetkých druhov kaší je potrebné regulovať ich var. Najskôr by sa mali kaše variť na silnom plameni cca 2 – 3 minúty, potom sa var má zoslabiť a ku koncu varenia treba kašu nechať dôjsť na najmenšom stupni varu.

Ovsená kaša

Je najvýživnejšia zo všetkých obilných kaší, užitočná pre obnovu tráviaceho traktu, obličiek, posilňuje imunitný systém, zvyšuje odolnosť ľudského tela proti infekciám najmä horných ciest dýchacích, má skvelý účinok na nervový systém, je prevenciou pred rôznymi kožnými chorobami. Ovsené vločky sú tiež ľahko stráviteľné, dobre vstrebateľné, výborne zasýtia a bránia aj zápche. Najzdravšia je však kaša z celého zrna.

Kaša z pšena

Obsahuje esenciálne aminokyseliny, ktoré sú základom zdravia svalových tkanív a kožných buniek, vďaka pomaly stráviteľných sacharidom vhodná na detoxikáciu tela od rôznych toxínov a nečistôt. Jej rastlinné tuky sú nevyhnutnou súčasťou na vstrebávanie niektorých vitamínov, najmä D a karoténu.

Semená prosa (pšeno) je bohaté na vitamíny skupiny B, najmä B1, ktorý je bojovníkom proti únave, podráždenosti, depresii a zlepšuje pamäť. B2 pomáha človeku rozlúčiť sa s lupinami, akné a podporuje rast hustých a pevných vlasov. B5 eliminuje problémy s držaním tela, stabilizuje krvný tlak a vitamín PP zodpovedá za dobrý stav pokožky a slizníc, zlepšuje chuť do jedla. Pšeno je aj zásobárňou telu užitočných fytominerálov, kaša z neho dáva telu železo pre podporu krvného obehu a zdravú pleť, fluór je nevyhnutný na udržanie zdravého chrupu a horčík je ideálny pre športovcov a workholikov. Mangán je potrebný pre zdravý metabolizmus. Draslík obsiahnutý v pšene vyrovnáva poruchy srdcovej činnosti.

Kaša z pšena je už dlho považovaná za jedlo dodávajúce silu. Obsahuje prvky posilňujúce štruktúru tela. Kremík je nevyhnutný pre silné kosti a zuby, nechty a vlasy, čistú pleť a vysoký obsah medi dáva tkanivám pružnosť. Kto pravidelne máva na tanieri kašu z pšena, nemusí sa báť predčasných vrások ani skorého starnutia. Látky v pšene sú schopné viazať ionty ťažkých kovov a zbavovať telo rôznych toxínov a odpadových látok, preto by ju mali uprednostňovať najmä obyvatelia veľkých miest. Kaša z pšena je jedným z najlepších potravín, ktorá vylučuje z tela antibiotiká, pomôže aj pri chorobách pečene, arterioskleróze a všetkých tráviacich neduhoch.

Skvelý recept  na kašu – 1/3 pohára pšena najskôr pred varením opražte tak, aby zrnká nezmenili svoju farbu. Potom dôkladne prepláchnite, pridajte 2/3 vody a varte na miernom plameni. Podľa chuti osoľte alebo oslaďte. Túto kašu by ste mali zjesť do 24 hodín a vždy si pripraviť čerstvú. Do kaše z pšena môžete pridať hrozienka, sušené slivky alebo brusnice. Kaša sa pripravuje rýchlo, prvú vodu z varenia by ste mali však vyliať, inak bude kaša horká.

Pohánková kaša

Pohánka je považovaná za kráľovnú obilnín, pretože obsahuje najdôležitejšie základné živiny ako vápnik, fosfor, jód, železo, draslík, vitamíny skupiny B, PP, rutín, lecitín, bielkoviny a pektíny. Je ideálna na liečenie rôznych ochorení pečene a pankreasu.

Pohánka je dokonalou náhradou mäsa v strave a najdôležitejšie vlastnosti jej bielkovín je ich dobrá rozpustnosť, ich obsah je až 86%. Pohánka obsahuje aj soli železa, kyselinu šťavelovú, citrónovú, jablčnú, ktoré sú katalyzátormi trávenia. Jedlá z pohánky sa odporúčajú najmä pri arterioskleróze, hypertenzii, pri opuchoch rôzneho pôvodu. Pohánková kaša je veľmi užitočná pri rôznych ochoreniach ciev, pri reume a artritíde. Zlepšuje krvný obeh, posilňuje imunitu a zbavuje telo toxínov a ťažkých kovov.

Základný recept – pohánku je lepšie spariť ako variť. Ak ju varíte, tak len 2 – 3 minúty na slabom plameni a potom nechať prikryté dôjsť. Najlepšia je konzumovaná ako večera, jej zázračné účinky sú výborné proti nočnému hladu, obsahuje len minimum kalórií.

Pohánková kaša v rúre – primerané množstvo pohánky usušte v rúre na plechu, potom vysypte do hrnca s rovnakým množstvom vriacej vody tak, aby obilnina bola zaliata vodou na 1 až 2 prsty. Pridajte soľ, zamiešajte, zakryte a vložte do horúcej rúry. Po 10 minútach znovu premiešajte a nechajte v rúre, kým nie je kaša mäkká a bez hrudiek.

Pohánkové karbonátky – primerané množstvo pohanky sparte horúcou vodou a nechajte dôjsť. Medzitým si nastrúhajte mrkvu alebo aj inú zeleninu (brokolica, karfiol, hrášok, špenát, atď). Potom všetko spolu vložte do misy, okoreňte bylinkami, cesnakom a soľou, pridajte strúhaný tvrdý syr a 2 – 3 vajíčka. Všetko dobre premiešajte a lyžicou tvarujte karbonátky, ktoré dáte na plech vyložený papierom na pečenie a upečte ich v rúre do zlata. Ako príloha sú vhodné všetky zeleninové šaláty.

Pohánkový nákyp na sladko – použite rovnaké množstvá pohanky a kvalitnej ryže, ktorú vopred uvaríte. Pripravte si z tvarohu, kokosového cukru, vajíčok, škorice a citrónu náplň, nastrúhajte jablká, očistite slivky. Na plech vystlaný papierom navrstvite základnú obilnú hmotu zmiešanú s tvarohovým krémom a časťou jabĺk. Do stredu navrstvite jablká a odkôstkované slivky a na to dajte ďalšiu vrstvu obilnín. Pečte v rúre.

Naši predkovia často jedávali aj kukuričianku (kaša z kukurice poliata maslom). Dnes je však takmer všetka kukurica geneticky modifikovaná a stala sa nevhodnou na častú konzumáciu. Našťastie stále existuje dostatok zdravých obilnín a strukovín, ktoré telu prospievajú zaručene lepšie, ako všetky fastfoody, bifteky, pizze, hranolky  a vyprážané rezne, alebo ešte stále mylne za diétnu a zdravo považovanú kuracinu, ktorá je často napichaná antibiotikami, rastovými hormónmi a ďalšou chémiou.

Napíšte komentár

You must be logged in to post a comment.