Keď pečeň nevládze

Pečeň je hlavným filtračným systémom tela. Zbavuje ho toxických látok z potravín, životného prostredia, používaných produktov, i splodín metabolizmu. Pečeň čistí krv, mení toxíny na odpad, spracováva tuky, chráni pankreas, ukladá glukózu, glykogén, vitamíny i minerály, produkuje enzýmy, ktoré chytajú voľné radikály, chráni telo vlastným imunitným systémom a pracuje neustále. Aby ste zostali zdraví, je nevyhnutné sa o ňu náležite starať 

Príznaky preťaženej pečene

Tak ako človek, aj pečeň môže byť stresovaná a preťažená. Ak vás pobolieva pod pravým rebrovým oblúkom, pečeň sa snaží vypudiť dôležité enzýmy, ktoré zachytávajú voľné radikály. A keď sa tak stane, umožní vám to poznať mnohými spôsobmi. Signálov, že vaša pečeň potrebuje detox je viac, napr. často máte chuť na sladké, či zažívacie problémy, ste náchylnejší na alergie, necítite sa fit, vaša koža je mdlá, cítite dlhodobo únavu, pravidelne vás bolia kĺby, ste v strese, neviete schudnúť, máte hormonálne problémy, nepríjemný telesný zápach, nepravidelný spánok, máte úzkosť či depresiu, objavuje sa vám herpes.

Záškodníci pečene

Niektorí záškodníci zaťažujú pečeň (alkohol, lieky). Existuje však omnoho viac škodlivých látok, pred ktorými nikto nevaruje – voňavé obrúsky do sušičky, osviežovače vzduchu do zásuvky atď. Niektorým sa nevyhnete ale mnohé môžete mať pod kontrolou. Ak sa nedokážete vzdať laku na vlasy, bežného mejkapu, parfumu, musíte variť na plyne, vdychujete veľké množstvo výfukových plynov z kosačky, možno by ste mali obmedziť konzumáciu tukov, nečistiť koberce chemikáliami, nepiť diétne sýtené nápoje, aby pečeň zvládla svoje povinnosti.

Najnebezpečnejšia je ortuť, ale prekvapí vás i množstvo ďalších vecí bežného života. Ak chcete žiť dobre, musíte chrániť pečeň, nemožno zatvárať oči a tváriť sa, že škodliviny neexistujú.

Petrochemikálie – sú najnebezpečnejšou skupinou, extrémne škodia centrálnej nervovej sústave. Patria sem plasty, benzín, nafta, motorový olej a mazivá, výfukové plyny, petrolej, tekutý podpaľovač, plynové grily, sporáky a rúry, chemické rozpúšťadlá, roztoky a činidlá,  dioxíny, laky, farby, riedidlá a chemikálie na koberce.

Chemické neuroantagonistické látky: – prenikajú do všetkých úrovní pečene. Patria sem chemické hnojivá, insekticídy, iné pesticídy, larvicídy a herbicídy, DDT, fungicídy, fluorid, chlór a dym každého druhu.

Problematické potravinové chemikálie – tie sa dokážu vyplaviť z pečene pomerne rýchlo vďaka správnej detoxikácii. Jedná sa o aspartám, iné umelé sladidlá, MSG (glutamán sodný), formaldehyd a konzervačné látky.

Problematické potraviny – vajíčka, mliečne výrobky, syr, hormóny z potravín, potraviny s vysokým obsahom tukov, soli, rekreačné popíjanie alkoholu, nadmerná konzumácia octu, kofeín, lepok, kukurica, repkový olej a výrobky z bravčového mäsa.

Patogény – môžu za mylné chápanie autoimunitných ochorení. Radíme sem vírusy a ich odpadové hmoty, baktérie, toxíny prenášané jedlom a pleseň,

Chémia v domácnosti – sme nimi obklopení a ochránime sa tak, že obmedzíme ich používanie. Patria sem osviežovače vzduchu, vonné sviečky, aerosólové osviežovače v kovových nádobách, v rozprašovačoch, kolínske vody, vody po holení, parfumy, bežné aromatizované krémy na telo, spreje, mydlá, šampóny, kondicionéry, gély, vlasová kozmetika, laky na vlasy, farby na vlasy, telový púder, bežný mejkap, samoopaľovací sprej, nechtová kozmetika, bežné čistiace a pracie prostriedky, zmäkčovadlá a chemické čistiace prostriedky.

Toxické ťažké kovy – malou vzorkou zdrojov sú liečivá, voda v meste, letecké palivo padajúce z oblohy, vodovodné potrubie, jedlo varené v doškriabaných hrncoch. Nasleduje zlovestná ortuť, olovo, hliník, meď, kadmium, bárium, nikel a arzén.

Typy zníženej funkcie pečene

Celá pečeň neprestane odrazu fungovať. Môže ísť o jednu časť či kombináciu niektorých jej častí, ktoré fungujú spomalene, pričom nemusíte pociťovať príznaky.

Stredná časť pečene: – je to jej najhlbšia časť, môže sa prejaviť návalmi tepla, nočným potením, opuchmi, zadržiavaním tekutín, výkyvmi telesnej teploty, nedostatkom energie, priberaním, otupenosťou mysle, tmavými kruhmi pod očami, hypo a hyperglykémiou, únavou, úzkosťou, hnevom, vyrážkami, podráždenosťou, frustráciou, depresiou, pocitmi samoty, nezdravou farbou pleti, problémami s kožným pigmentom a častým pocitom smädu.

Spodná časť pečene: – môžete sa v noci prevaľovať z boka na bok, dôsledkom čoho sú iné problémy so spánkom či nespavosťou, alebo vás trápi zápcha, pocit neistoty, nepochopiteľný pocit návalu tepla či chladu, ale i žiarlivosť, prílišná urážlivosť a citlivosť.

Horná časť pečene: –  zlé trávenie, reflux kyselín, nadúvanie, gastritída, tlak v brušnej dutine, podráždenosť, frustrácia, stuhnuté plece a bolesti v ňom, bolesti jazyka, afty, kútiky na ústach a iné problémy v ústnej dutine, výkyvy telesnej teploty, vydutá, vyčnievajúca alebo stvrdnutá horná časť brucha.

Ľavá strana pečene: – ak tento lalok funguje spomalene, pociťujete slabosť v ľavej nohe či v ramene, nevoľnosť, úzkostlivosť, stratu apetítu, vlčí hlad, nepravidelné bolesti brucha, náladovosť, podráždenosť, precitlivenosť a bolesti chrbta.

Pravá strana pečene: – znížená funkcia tohto laloka môže spôsobovať lámavosť nechtov, zmenu ich farby pre deficit zinku, pichanie v pravom boku, miernu slabosť pravej strany tela, kŕče v nohe, mierne sfarbenie jazyka, pocity náhleho teplači  ochladenia a neschopnosť zahriať sa.

Ako pomôcť pečeni

Ak máte väčšinu či dokonca všetky príznaky, vaša pečeň potrebuje prestávku. Uvádzam pár vecí, ktoré možno urobiť, aby pečeň bola znovu fit.

Problémy s pečeňou ovplyvňujú vaše črevné mikróby – zmiešaná populácia baktérií prítomných v čreve. Keď je menej dobrých baktérií, zlé prevládajú a to spôsobuje zápaly a spomalený metabolizmus. Ten sťažuje ľuďom schudnúť. Našťastie je riešenie tohto problému jednoduché: Jedzte vyváženú, zdravú stravu bohatú na potraviny, ktoré podporujú chudnutie, ale obsahujú i živiny podporujúce zdravie pečene a čriev. To znamená, že všetky spracované potraviny vylúčite a zvýšite príjem čistej vody. Tu je zoznam potravín, ktoré môžu pomôcť schudnúť i  prinavrátiť zdravie:

Mandle, para orechy, artičoky, ananás, banány, baklažán, bobuľové ovocie, brokolica, broskyne a nektárinky, brusnice, cesnak, cibuľa, citróny a limetky, cukety, červená kapusta, ďatle, figy, granátové jablko, hlúbová zelenina, hrozno, hrušky, huby, jablká, kiwi, klíčky, kokos, koriander, kurkuma, čučoriedky, listová zelenina, mango, marhule, med, melóny, mrkva, papája, pomaranče a mandarínky, púpavové listy, rukola, reďkovka, ružičkový kel, bataty, stonkový zeler, kardamóm, špargľa, špenát, štipľavé papričky, kajanské korenie, uhorky zemiaky, tekvica, pitahaya, fermentované potraviny, zelený čaj, šošovica, zázvor, losos z hlbokých morí, nie chovný. Strata 3-6% telesnej hmotnosti zníži hladinu tuku v pečeni o 35 -40%. Zbavíte pečeň obrovskej záťaže a urobíte jej láskavosť.

Skúste prerušovaný pôst, je to dobrý spôsob detoxikácie. Počas pôstu sa vytvára proteín zvyšujúci metabolizmus cukru a znižuje množstvo tukov v pečeni. Obdobia bez jedla dávajú telu a pečeni šancu opraviť a očistiť sa, pretože sa telo nemusí sústrediť na energiu prichádzajúcu do tráviaceho systému. Ak chcete vyskúšať prerušované pôst, začnite  so 16-hodinovým. To si vyžaduje obmedziť vaše každodenné stravovanie na 8-hodinové okno a pôst na zvyšok dňa. Okrem čistenia pečene si zvýšite energiu a náladu.

Existuje veľa produktov, ktoré sa propagujú ako detoxiká pečene, nie všetky sú vhodné z hľadiska bezpečnosti či účinnosti. Ak chcete pomôcť pečeni, vyberte si nasledovné prírodné doplnky: Drvený ostropestrec mariánsky, kurkuma, chlorella, ašvaganda, havajská spirulina, pitná rašelina, kombinovaný čaj (pýr, púpava, lopúch), aloe, amalaki, kyselina alfa-lipoová, zinok, vitamíny C, B12, D3, B-komplex, koenzým Q10, sélén, divozel, glutatión, huba čaga, ibištek, čakanka, mačací pazúr, malinové listy, medovka, melatonín, očianka rostkovova, olivový list, orech čierny, žihľava, schizandra, sladké drievko, šípky a zázvor.

Nevyhnutnosť pohybu

Pravidelne sa hýbte. Potenie je ďalší spôsob, ako zbaviť pečeň záťaže. Aj vaša pokožka sa zbaví odpadu. Tým, že sa vyhnete ďalšiemu vystaveniu toxínom a odstránite ich potením, môžete pomôcť detoxikovať pečeň. Ak už nebudete cvičiť, môžete začať len chôdzou a postupne vybudovať až 30 minút aeróbnej aktivity denne. Prechádzka 2 x 20 minút denne začne znižovať vysoký cholesterol, využiť možno aj saunu či soľné kúpele na vyvolanie potenia.

Relaxujte

Stres je znamením, že nie je všetko v poriadku s vašim životom. Je to faktor prispievajúci k mnohým zdravotným problémom. Ak pečeň nefunguje optimálne, môže to vplývať na váš duševný stav. Prijmite zdravé návyky, ktoré podporia pokoj vo vašom živote. Vyhýbajte sa hnevu, ten veľmi škodí pečení. Radosť z aromaterapeutických kúpeľov 1-2x týždenne je dobrá vec. Suché kefovanie či drhnutie uterákom sú upokojujúce a detoxikačné kúpeľňové rituály, ktoré si môžete vyskúšať. Podporujú relaxáciu, zlepšujú aj cirkuláciu lymfy, pomôžu spláchnuť toxíny z tela. Alebo jednoducho robte veci, ktoré vám robia radosť.

Napíšte komentár

You must be logged in to post a comment.